הודעה נשלחה בהצלחה

מדוע תיק השקעות אלטרנטיביות הוא צורך בעידן ריבית נמוכה?

אודי אביטל , יו”ר SMI
16/12/20
מדוע תיק השקעות אלטרנטיביות הוא צורך בעידן ריבית נמוכה?

כולם זוכרים את חודש מרץ 2020. משבר הקורונה פרץ ועשרות אלפי משקי בית הדפקו על דלתות הבנקים בישראל כדי לדרוש הקפאת משכנתאות. כששוקי ההון רעדו, מקומות העבודה הוציאו עובדים לחל"ת וההכנסות נפגעו. משקי הבית היו זקוקים לנזילות ולתזרים מזומנים ולא רצו לממש השקעות בשוק ההון או לא יכלו. יחד עם זאת, מי שהשקיעו בהשקעות אלטרנטיביות המשלמות דיבידנד ותזרים מזומנים נהנו מהכנסה שוטפת. ככל שלמשק הבית היו יותר מקורות הכנסה פסיביים שלא תלויים בשוקי ההון, כך הוא היה חסין יותר למשבר.

זה לא קרה רק במשבר הקורונה, אלא גם זה היה המצב ב-2008 כשהמצב בשוקי ההון היה חמור יותר והירידה בתיק הנכסים של הציבור הייתה משמעותית וחדה הרבה יותר. באותם ימים של משבר 2008 השקעות אלטרנטיביות לא היו פופולריות כפי שהן כיום ולמעשה המשבר הזה הוא אחת ההתפתחויות הכי משמעותיות באבולוציה של הנכסים האלטרנטיביים לשוקי ההון. במאמר זה נדון ביתרונות שיש להשקעות אלטרנטיביות על פני השקעות בשוק ההון.

הכנסות פסיביות למשק הבית

השקעות אלטרנטיביות מציעות בדרך כלל אפשרות השקעה למשך תקופות קצובות של 3-5 שנים, במהלכן המשקיעים רוכשים יחידות בקרן השקעה ושותפים בה, הקרן מבצעת השקעות שאינן סחירות בדרך כלל. משק הבית נהנה באותה תקופה מהכנסות שאינן תלויות בעבודה ולא בשוקי ההון, אלא בגורמים אחרים כמו הכנסות מדמי שכירות, ריבית על הלוואות דרך קרנות אשראי או לעסקים, כמו גם מוצרים אחרים שמושפעים פחות מהמחזור הכלכלי. זו גולת הכותרת, לייצר תלות וניתוק בין ההשקעות שאנחנו מבצעים להתרחשויות בשווקים או בכלכלה.

הקטנת ההשפעה של תנודות בשוקי ההון

נכסים אלטרנטיביים אינם נסחרים בשוקי ההון, לכן מחירם אינו מושפע מתנודות קצרות טווח. בתוך זה אפשר למנות נכסי נדל"ן המשוערכים פעם בתקופה, השקעות בחוב לגופים מוסדיים או לגופי השקעה בנדל"ן ועוד מכשירים שונים שאינם תלויים בשוקי ההון. היתרון הזה הוא משמעותי כשמדברים על מצב שבו תיק ההשקעות סופג ירידות מחירים ואלו תיק ההשקעות האלטרנטיביות אינו נפגע כמעט כלל. דרך השקעות אלטרנטיביות המשקיע יכול להגיע ליעילות גבוהה הרבה יותר בהשוואה למצב שבו הוא מחזיק רק בנכסים התלויים בשוקי ההון, השקעות אלטרנטיביות הן בעלות מתאם 0 ולפעמים שלילי לשוקי ההון ועל פי מודלים שונים מאפשרים למשקיע שנכסיו כבר מושקעים בשוק ההון להיות במקום יעיל הרבה יותר.

הפחתת הסיכון הכולל בתיק הנכסים של היחיד או המשפחה

כשאין תלות בשוקי ההון, המשקיע נהנה מיתרון של הקטנת הסיכון הכולל בתיק הנכסים. מהו בעצם סיכון? כשמדברים על השקעות סיכון נובע מתנודתיות, או השפעת התנודתיות על תיק הנכסים של המשפחה. מאחר והשקעות אלטרנטיביות אינן סחירות, אזי התנודתיות שלהן נמוכה יותר, כך שאם ההשקעות האלטרנטיביות מהוות למשל כ-20% מתיק הנכסים הכולל של המשפחה, ויתרת הכספים מושקעים למשל בשוק ההון, אזי ההשפעה על תיק הנכסים כתוצאה מירידות בשוק ההון קטנה.

נמחיש זאת באמצעות דוגמה, נניח שלמשפחה יש תיק השקעות של מיליון שקל, 800,000 מתוכם הם כספים המושקעים בקרנות השתלמות, קופות גמל, ופוליסות חיסכון (נתעלם רגע מכספי פנסיה שמיועדים רק לפנסיה). המשפחה היא משפחה שבוחרת במסלולים כלליים ומשבר בשוק ההון מביא לירידה של 10% בשווי ההחזקות בשוקי ההון בתקופה של חודשיים. 200,000 שקלים (כ-50 אלף דולר) המושקעים בהשקעות אלטרנטיביות, ממשיכים למשל להניב תשואה כתוצאה מהשקעה בפרויקט נדל"ן יזמי שכולל השבחה בספרד. בעוד כחצי שנה מהיום המשפחה תקבל את הסכום שהשקיעה בתוספת ערך ההשבחה מהפרויקט, ללא תלות במצב שוקי ההון.

איך בונים תיק השקעות אלטרנטיביות שמשתלב עם השקעות בשוק ההון?

ראשית צריכים לזכור שהשקעות אלטרנטיביות אינן נזילות כמו השקעות בשוק ההון, הנתחים שמושקעים בהשקעות אלטרנטיביות לא יכולים להיות כספים שאנחנו זקוקים להם באופן מיידי או שאנחנו יכולים להצטרך אותם למחיה שוטפת. כלומר, אנחנו לא יכולים להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות סכומים שמאחוריהם עומדים צרכי נזילות קצרי טווח, היות והם לא יהיו נזילים.

עלינו לזכור שחשוב לפזר בין השקעות שונות ולא לייצר חשיפה עודפת לאזור מסוים או למדינה מסוימת, כך שאם נוצר משבר כלכלי באותה מדינה אנחנו לא נהיה חשופים רק אליה. כל שאם למשפחה יש 800,000 שקל פנויים להשקעות אלטרנטיביות, לא יהיה זה נכון להשקיע את כל הסכום כולו בקרן המשקיעה במדינה אחת בודדת. אלא כדאי למשפחה לפזר את הסכום בין שתי השקעות אלטרנטיביות או יותר. יחד עם שאר הנכסים וההשקעות של המשפחה, בקופות גמל, קרנות פנסיה והשתלמות, יהיה לה תיק השקעות כולל ומפוזר בין מספר אפיקים, שמספק יציבות טובה הרבה יותר, אלו כל הנכסים היו סחירים.

אודות הכותב
אודי אביטל,
שותף מייסד ויו"ר SMI
אביטל הוא אחד המומחים הגדולים בישראל בתחום ניהול עושר והון ובפרט בהשקעות אלטרנטיביות, בעיקר בנדל”ן בחו”ל. הוא סוכן ביטוח משנת 1987 ומומחה לתחומי הביטוח, הפנסיה והפיננסים.
רוצים לשמוע על קרנות
המציעות הזדמנויות
השקעה?
אנא מלאו את הפרטים ונחזור אליכם